Informasjon fra styret

Informasjon fra styret i sameiet St.Georgsvei 43-65

Sommeren er på hell og høsten står for døren. Både innleide gartnere og flere gode naboer har bidratt til at uteområder igjen er av høy kvalitet. En bekreftelse på at vi bor i et flott område kom da NRK ba pent om lov til å bruke vårt uteområde til innspilling av en TV serie.

Hva skjer ellers de nærmeste måneder?

 

Utvendig vedlikehold

I uke 38 vil Bra Fas starte forberedelsene med å reparere fasaden over inngangspartiene til nr. 43, 55 og 57. Dette arbeide vil innebære reparasjon av fuger, ny armering over vinduer, nye beslag og nye vinduer. Bytte av vinduer vil skje i uke 40 og 41 og de berørte sameiere vil bli kontaktet i forveien. Vi forventer at dette arbeidet vil ta ca 4 uker.

 

Betongskader på stueterrasser.

Det er snart 10 år siden det ble foretatt en omfattende rehabilitering av alle stueterrasser i sameiet. På grunn av den skrå utformingen av våre blokker er disse terrassene svært utsatt og det har igjen oppstått skader som må adresseres. Vi vil starte arbeidet med å kartlegge omfanget og dernest vil vi i samarbeid med ekstern rådgiver vurdere når vi skal starte utbedringer, hvem som er best kvalifisert, metoder for utbedring og kostnader involvert.

Dersom du mener at det er skader i betongen på din terrasse som vi ikke ser fra utsiden vil vi gjerne høre fra deg. Send oss en Mail til styreleder@stgeorg.no med beskrivelse av skaden, gjerne med bilde, oppgi navn, adresse, leilighets nummer og kontakt info. Vi trenger din tilbakemelding senest 15.oktober.

 

Dekkhotell

Det er på tide å få ryddet opp i vårt dekkhotell som ligger under blokk 4. Det er mange plasser som ikke er i bruk og vi vil gjerne få oversikt over hvem av oss som faktisk bruker dekkhotellet. Mange bruker sikkert eksterne dekkhotell hvor man også får utført de halvårige dekkskifter. Vi vil gjerne at alle sameiere sender inn på e-post til espen-ho@online.no eller kontakt Espen Holager på mobil 950 78 947 med beskjed om hvem av dere som bruker dekkhotellet.

 

Henvendelser til Telia kundeservice

Telia opplever for tiden at spesielt mange kontakter dem. Tilbakemeldingen er at de jobber døgnet rundt for å besvare henvendelsene som kommer via e-post, chat og telefon.

Det er dessverre ikke noe estimat på når denne behandlings- og svartiden vil gå ned. Det er imidlertid ansatt flere nye, så indikasjonen er at problemene først og fremst skyldes underbemanning. Vi har beklageligvis ikke mulighet til å få et fast supportteam e.l.

Dersom man har store problemer med å komme i kontakt med kundeservice pga dagens lange svartider og dine spørsmål dreier seg om faktura kan disse besvares i Telia butikkene.

 

TV-signaler

Flere beboere har tidvis hatt utfordringer med dårlige TV-signaler. Telia var hos oss i sommer og justerte signalverdiene på noden (INCTELIA0416981) vi er koblet til med 4db. Dette ser ut til å ha bedret situasjonen betraktelig.

 

TV-boks

Telia box som i dag benyttes er helt ny, og det er ingen paner om at denne skal skiftes ut.

Alle som sitter på kundeservice, skal i utgangspunktet sitte på samme kompetanse og kunne svare på utfordringer knyttet til boksen.

Et par tips man kan forsøkte før man ringer kundeservice:

  • Restarte boksen. En restart løser normalt sett over 50 % av alle problemer som måtte oppstå. For å restarte tar man ut strømkabelen i 30 sekunder og setter den inn igjen.
  • Dersom man opplever at internett faller ut og man ikke har koblet nettverkskabel i boksen, vil dette ofte løses om man kobler en nettverkskabel fra modem og inn i Telia Box.

 

Har man store problemer og skulle ønske seg en enklere TV-boks finnes det ett alternativ: Telia Micro box, denne boksen har imidlertid ingen funksjoner utover muligheten til å se lineær TV, altså ikke mulighet for spoling i sendinger, opptak o.l. Ønsker du å skifte til denne kan beboere endre kostnadsfritt ved å kontakte kundeservice.

 

Oppfølging av avviksrapporten til Aktiv Ventilasjon

Jan Blaafladt i styret er nå i gang med den varslede oppfølgingen av avviksrapporten fra Aktiv Ventilasjon. Avvikene er prioritert i grupper hvor leiligheter helt uten avtrekk er prioritert først. De neste gruppene blir mindre krevende og kan igangsettes når kontroll på den 1. gruppen er sikret. Dersom du har spørsmål eller er usikker på om det er avvik på ventilasjon i din leilighet, kan du kontakte Jan Blaafladt på  jan.blaafladt@gmail.com

 

Oppussing av leiligheter

Siden vårt sameie ble bygget har det vært flere eierskifter og i tillegg er det mange sameiere som har hatt behov for omfattende oppussing. Dette kan i noen tilfeller være en utfordring for både de som pusser opp og de nærmeste naboer som blir berørt. Dersom det er noen som har planer om større oppgraderinger, ber vi dere om å kontakte en i styret for å få noen råd om hvordan man kan minimalisere problemer og ulemper for naboer. Det er særlig oppussing av bad og kjøkken som kan være krevende og som også kan innebære spørsmål om vannrør og ventilasjon.

 

Kontainer med hageavfall

Styret vil sørge for at det blir bestilt en kontainer for bruk til hageavfall senere i høst. En ny dugnad venter vi med til våren og vi skal sørge for at neste dugnad blir avtalt på en dag og tidspunkt som gjør at flest mulig kan delta.

 

Til slutt ønsker vi dere alle en riktig fin høst.

 

 

Oslo 16.september 2022